Alla seriösa företag och varumärken har idag en närvaro online och att synas och vara aktiv på sociala medier har aldrig varit viktigare än i 2022. Från stora, världsberömda märken som Tesla och H&M till ditt lokala café eller en närbutik där bor, alla använder sociala medier för att både marknadsföra sina produkter/tjänster och för att ha en dialog med sina kunder.
Vilka är då de sociala medieplattformar som används mest? Vilken plattform är mest populär och vilken plattform är mest effektiv för olika typer av marknadsföring.
I den här artikeln tar vi en titta på de 5 mest effektiva och populära sociala medierna år 2022. Är du ny på sociala medier eller har ett eget företag som du vill ska synas mer på Instagram eller Facebook? Med den här tjänsten kan du rivstarta din marknadsföring på sociala medier och få lite hjälp med att nå fler personer med ditt budskap. Lär vidare för att se vad vi har tagit reda på om sociala medier och vilken plattform du bör använda dig av.
Förstahandsvalet för influencers och influencer marketing har länge varit, och är fortfarande, Instagram. Det är därför inte särskilt förvånande att nästan vartenda varumärke i världen har någon sorts närvaro på Instagram. Att vara aktiv på denna plattform kan innebära flera saker.
Du kan lägga upp bilder på dina produkter, använda dig av den nya Reels-funktionen för korta videoklipp, använda Instagram Stories för tillfälliga uppdateringar varje dag eller ta hjälp av just de många influencers som jobbar med att marknadsföra andras produkter på plattformen. Oavsett hur du använder Instagram är det väldigt enkelt att nå en bred publik och få en skara följare snabbt, särskilt om du påminner dina kunder om att du finns på Instagram, antingen via en länk på din hemsida eller en QR-kod på kvittot.
Facebook är den plattformen som står högst upp på berget av sociala medier. Plattformen är störst i världen och miljontals företag och varumärken har både globala och lokala Facebook-konton för att kunna marknadsföra sig på olika nivåer. Med den enorma mängden användare i hela världen är Facebook ett otroligt effektivt verktyg för dig som vill marknadsföra ditt företag.
Nästan alla svenskar sitter ju på Facebook varje dag och det finns därför enorm potential för dig som väljer att marknadsföra ditt varumärke på Facebook över t.ex. en annons Aftonbladet eller Expressen. Ett hett tips till dig som vill synas mer på Facebook är att gå med i så många grupper så att du når en bredare publik än om du bara postar för de som redan följer dig. Genom att lägga lite tid på att synas mer i populära Facebook-grupper i din bransch kommer du att få mycket högre synlighet på Facebook.
YouTube
Influencers må dominera Instagram men även på YouTube kan du hitta några av världens mest inflytelserika individer, som börjat sin karriär som videobloggare och idag har miljontals personer som följer dem. Videobloggare och YouTube-personligheter har ersatt gårdagens bloggar och skvallertidningar. Den yngre generationen använder nästan exklusivt YouTube och andra videotjänster för att hålla sig uppdaterade om sina intressen.
Om du släpper en produkt som recenseras av YouTube-influencers kan du få en hög boost i försäljning, då följare litar mer på sina favorit-YouTubers än tidningar och deras recensenter. Även många podcasts har börjat gå över videoformat och gjort sig hemmastadda på YouTube. Som ägare av ett småföretag kan du lägga upp videoklipp på dina produkter eller tjänster, eller ladda upp manualer med tydliga instruktioner om du har produkter som kräver det. Idag har YouTube funktioner som liknar Instagram stories, i form av Shorts där du kan ladda upp dagliga korta videoklipp.
Snapchat
Instagrams enormt populära stories-funktion tog stor inspiration från Snapchat. I Snapchat kan du skicka korta videos till vänner och bekanta men kan även följa kändisar och influencers och se de videoklipp som de laddar upp.
Snapchat fungerar helt och håller kring dessa tillfälliga videor och bilder som du kan skicka, ta emot eller visa upp för alla som följer dig. Stora varumärken, världskända artister och framgångsrika företag har använt sig av plattformen för att marknadsföra sina tjänster och för att få en mer personlig kontakt med sina kunder. Majoriteten av Snapchats användare är under 25 år gamla, så det här är en effektiv plattform för dig som vill nå en yngre publik.
En av de sociala medie plattformarna som får minst uppmärksamhet när man pratar marknadsföring på sociala medier är Pinterest. Med över 250 miljoner användare i nästan hela världen är detta en plattform som definitivt har potential att hjälpa dig ge ditt varumärke mer synlighet.
Genomsnittsåldern på Pinterest är äldre än plattformarna vi redan nämnt, här når du en publik på 30-55 år vilket gör PInterest perfekt för dig som har ett varumärke som inte riktar sig till yngre personer.
Pinterest är en helt bildbaserad plattform, så här gäller det att ta skarpa, snygga foton eller ladda upp professionella animerade bilder som är direkt kopplade till ditt varumärke eller den tjänst du erbjuder.
Bilderna kallas för “pins” och varje pin kan laddas upp med en kort textbeskrivning, men det är bilden som är det viktigaste här och många gånger ser inte användarna din text förrän de faktiskt klickar på bilden. Pinterest är även snäll mot mindre populära konton och visar upp dessa på sin förstasida eller bland sina rekommendationer, medan de andra plattformarna praktiskt taget bara hjälper de största kontona att få fler följare